قرص دندان درد

قرص دندان درد یکی از چیز هایی است که دکتر دندان پزشک برای شما تجویز می کند تا درد دندان شما تسکین بیابد. دندان های عقل یا دندان های آسیای سوم آخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند. دندان های عقل معمولا در سنین 17 تا 25 سالگی ظاهر می شوند. بعضی افراد هستند که اصلا دندان عقل در نمیاورند رفع دندان درد در خانه.

انواع دندان عقل

دندان عقل ها سه نوع هستند: دندان عقل نهفته، روییده و نیمه نهفته. دندانپزشکان بر این باورند که دندان های روییده و کامل، برای افراد مشکلی ایجاد نمی کنند ولی دندان های نیمه نهفته و نهفته باید کشیده شوند. برای مثال یک دندان عقل نهفته ممکن است با زاویه نسبت به دندان بعدی رشد کند ( دندان آسیای سوم ) یا مانند دندان های دیگر مستقیم  بالا و پایین برود ولی در استخوان گیر بیفتد و مشکلات دیگری که ممکن است پیش بیاید.

اگر دندان عقل نهفته مشکلاتی مانند  درد، گیرکردن غذا در پشت دندان، عفونت یا بیماری های لثه ای، آسیب به دندان نزدیک یا استخوان اطراف، ایجاد کیسه ای پر از مایع در اطراف  دندان عقل پیش بیاید بایدد دندان عقل شما جراحی و کشیده شود. برخی از دندانپزشکان بر این باورند که دندان های عقل سالم نیز می توانند حامل بیماری باشند و بهتر است کشیده شوند.

کشیدن دندان عقل

قرص دندان درد را بعد از کشیدن و جراحی دکتر شما تجویز می کند تا به مدت طولانی درد را احساس نکنید. کیدن دندان عقل نهفته در برخی از موارد نیازمند به جراحی می باشد که با برداشتن یک برش در بافت لثه  و برداشتن استخوان  است. بعد از کشیدن و جراحی، حفره ای خشک و دردناک با ظاهر شدن استخوان نمایان می شود. پس از جراحی  به دلیل حفره بجود آمده، مواد غذایی و باکتری ها در این محل قرار می گیرند و باعث عفونت می شوند.

بعد از جراحی کمی ممکن است  خونریزی در اولین روز بعد از کشیدن دندان عقل اتفاق بیفتد. طبق دستور پزشک ما باید گاز را روی  محل کشیدن دندان عوض کنید. در صورت ایجاد تورم و کودی بعد از کشیدن دندان عقل طبق دستور پزشک از بسته یخ استفاده کنید. بعد از جراحی شما باید به مدت یک روز استراحت کنید و به مدت یک هفته از  انجام فعالیت های شدید خودداری نمایید. پزشک برای شما دارو های مسکنی در نظر می گیرد تا درد شما تسکین پیدا کند علائم دندان عقل.

دارو های مناسب برای تسکین درد دندان

دارو های مناسب برای تسکین درد دندان

ژلوفن

قرص دندان درد رایج که از خانواده ایبوپروفن می باشد، قرص ژلوفن است. با مصرف این دارو دندان درد شما قطع خواهد شد. این دارو معمولا به صورت کپسول یا قرص ژلوفن  400 یا 200 گرمی در داروخانه ها موجود است.

• نوافن

قرص دندان درد نوافن یک از قرص های قوی است که سریعا درد دندان را تسکین می دهد. نوافت ترکیبی از  ایبوپروفن، استامینوفن و کافئین می باشد. هرچند این داروی ترکیبی در دندان درد موثر می باشد ولی  احتمال آلرژی یا عوارض ناخواسته بعد از خوردن این دارو زیاد است. این دارو های ترکیبی  با نام های تجاری مانند نوافن، آسیفن، مگافن و… در بازار عرضه می شوند مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل.

در کشور های دیگر دارو های ترکیبی ضد درد حاوی اکسی  کدون ( ضد درد مخدر ) هستند. دارو های ترکیبی تاثیر بسیار خوبی در تسکین درد دندان دارند اما باید توجه داشته باشید که مصرف بیش از حد این دارو ها، عوارض ناخواسته و حساسیت دارند.

• مفامیک اسید

این دارو جزو داروهای ضد التهاب  غیراستروئیدی می باشد این دارو برای تسکین درد هایی مانند دندان درد، درد های عضلاتی، سردرد و… به کار می رود. برخی از افراد این دارو را به عنوان چرک خشک کن مصرف می کنند. در صورتی که دارو چرک خشک کن و داروی دندان درد متفاوت از هم هستند.