عوارض نکشیدن دندان عقل

عوارض نکشیدن دندان عقل در صورتی که به طور سالم و کامل رشد نکرده است بسیار خطرناک و عفونت زا است. دندان خای عقل معمولا بین سنین 17 تا 21 سالگی ظاهر می شوند. دنداه های عقل به سه صورت رشد می کنند : به صورت سالم و کامل، به صورت نهفته و نیمه نهفته. دندان عقلی که سالم و کامل رشد کرده است، هیچ الزامی به کشیدن آن نیست ولی دندان عقل نهفته و نیمه نهفته حتما باید کشیده شود فواید دندان عقل.

افرادی هستند که به دلیل ترس از جراحی، حاضر به کشیدن دندان عقل خود نیستند. باید بگوییم کشیدن دندان عقل در خاصی ندارد، زیرا هنگام کشیدن آن آمپول بی حسی زده می شود. بهتر است دندان های عقل تا سن  قبل از 25 سالگی  از دهان خارج شوند تا باعث به وجود آوردن عوارضی برای شما نشوند.

منظور از دندان عقل نهفته دندانی است که به دلیل فضای کوچک فک و نداشتن فضای کافی، قدرت رویش نداشته است. دندان عقل نهفته باعث پوسیدگی دندان مجاور  و التهاب و آماس در اطراف تاج آن می شود که باعث آبسه لثه ای و درد های فکی و صورتی می شود. دندانپزشکان توصیه می کنند که دندان های عقل نهفته در سنین 15 تا 22 سالگی کشیده شود تا باعث ایجاد عوارض و مشکلاتی نشود.

عوارض شایع نکشیدن دندان عقل

عوارض شایع نکشیدن دندان عقل

عفونت

یکی از عوارض نکشیدن دندان عقل عفونت می باشد. اگر دندان تا حدی بیرون بزند و فضایی برای رشد کردن نداشته باشد مستعد ابتلا  به عفونت می شود. زیرا مواد غذایی ممکن است  در لای دندان دگیر کند خطرات جراحی دندان عقل.

• پوسیدگی دندان و حفره ها

اگر دندان عقل نتواند به صورت صاف و در یک خط بیرون بزند باعث می شود لثه ها در اطراف  آسیاب دیگر متورم شوند. دندان های عقل ممکن خیلی کج و  چپسبیده به دندان های آسیاب باشد که ممکن است هنگام مسواک زدن و نخ دندان کشیدن باعث ایجاد مشکل شود. ممکن است به دلیل گیر کردن مواد غذایی، منجر به پوسیدگی شود.

لبخندی تغییر یافته

عوارض نکشیدن دندان عقل می توان به این مورد اشاره کرد که اگر کشیده نشود باعث فشار به دندان های دیگر می شود و شکل ظاهری آن ها را تغییر می دهد. از نظر زیبایی لبخند شما تغییر پیدا می کند و این اصلا برای افراد خوشایند نیست.

•  تومور یا کیست

نکشیدن دندان های عقلی که تا حدی رشد می کنند و بیرون می آیند  منجر به کیست  و تومور می شود و  بر روی سلامت دهان و فک نیز تاثیر می گذارد.

جراحی دندان عقل

عوارض نکشیدن دندان عقل باعث عفونت های جدی می شود و به دندان های دیگر شما نیز تاثیر می گذارد. بعد از مراجعه به دندانپزشک و تشخیص برای جراحی، در درجه اول باید بدانید که جراحی دندان عقل به صورت سرپایی  انجام می شود. یکی از نگرانی های افراد این است که  نحوه بیهوشی برای جراحی دندان عقل و عوارض آن می باشد. شما بعد از زدن امپول بیهوشی، درد کشیدن دندان عقل را حس نمی کنید.

یکی از انواع بیهوشی ها و بی حسی، بی حسی موضوعی است که به طور معمول  با تزریق لثه و در نزدیکی  موضع  جراحی صورت می گیرد و شما در این حالت کاملا هشیار هستید مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل.

یک نوع بیهوشی دیگر هم وجود دارد که  ممکن است به تشخیص پزشک، بیهوشی از نوع آرامبخش باشد. در این نوع بیهوشی تزریق از طریق بازوی شما انجام می شود. در نوع ذبیهوشی شما حافظه کمی از بیهوشی خواهید داشت.

نوع دیگر بیهوشی از طریق اسنتشاق ماده بیهوشی از طریق دماغ است. در این حالت شما آگاهی و هشیاری  نخواهید داشت  و هیچ گونه دردی را احاس نخواهید کرد.

انتخاب نوع بیهوشی به تشخیص دندانپزشک است.

Complications of not pulling wisdom teeth