دندان عقل

علائم دندان عقل

علائم دندان عقل نشانه هایی است که ما می فهمیم دندان عقل ما در حال رشد کردن است. این دندان عقل جزو ددان آسیاب بزرگ است. دندان های عقل در پشت دهان ما قرار که به آن دندان های آسیاب سوم نیز می گویند. دندان های عقل جزو آخرین دندان هایی هستند که رشد می کنند دندان عقل چیست.

زمان رشد دندان های عقل برای همه افراد یکسان نیست. معمولا دندان های عقل بین سن 17 تا 25 سالگی رشد می کنند. رشد دندان عقل همراه با درد و عفونت است. برای همه افراد پیش می آید که چرا اسم این دندان، دندان عقل است؟ یکی از نامگذاری اسم این دندان این است که زمان رویش این دندان همزمان با بلوغ عقلی است.

هر فردی دو دندان عقل در فک بالا و دو دندان عقل در فک پایین دارد. سه نوع دندان عقل وجود دارد : دندان عقل کامل و سالم، دندان عقل نهفته، دندان عقل نیمه نهفته. اگر دند ان عقل کامل و سالم رشد نکرده باشد حتما باید کشیده شود زیرا باعث عفونت و التهاب می شود. اگر دندان عقل شما در سن 17 تا 25 سالگی دیده نشده است، احتمال این وجود دارد که دندان عقل شما از نوع  نهفته است.

دندان عقل نهفته

علائم دندان عقل ممکن است برای همه افراد پیش نیاید و دندان عقل برای بعضی از افراد رشد نکند. این امکان وجود دارد که در زمان جنینی، جوانه دندان عقل تشکیل نشده باشد. عدم تشکیل جوان دندان عقل می توان به دلیل مشکلات ژنتیکی، بیماری های دوران کودکی، کم خونی و راشیتیسم  و عدم هماهنگی رشد استخوان فک با اندازه دندان ها یا دندان عقل نهفته باشد.

این دندان عقل نهفته دندانی است که به دلایلی مانند فک کوچک و نداشتن فضای خالی، نتوانسته است رشد  کند. دندان عقل نهفته ممکن است در بافت نرم یا سختی گیر کرده باشد.

دندان عقل نهفته می تواند مشکلاتی برای شما ایجاد کند. علائم دندان عقل نهفته می تواند التهاب بافت نرم و  پوشاننده این دندان ها، در اغلب موارد در ارتباط با دندان های نیمه رویش  یافته اتفاق می افتد. مشکلات دیگر می توان به پوسیدگی  دندان عقل یا پوسیدگی در ناحیه مجاور دندان عقل، خطر صدمه دیدن به دندان مجاور، تحلیل ریشه دندان آسیای دوم، تشکیل کیست ها و تومور هایی با منشاء دندانی در اطراف دندان عقل نهفته، که بسته به نوع ضایعه آن ممکن است خوش خیم یا بدخیم باشد. و تضعیف استخوان فک توسط یک دندان نهفته و عدم استحکام مکانیکی استخوان فک  در برابر ضربه از مشکلات دندان عقل نهفته می باشند عمر لمینت دندان.

زمان مناسب برای کشیدن دندان عقل

برای  کشیدن دندان عقل نمی توان زمان مشخصی را برای آن مشخص کرد. عوامل زیادی همچون علائم دندان عقل می تواند در زمان کشیدن دندان عقل تاثیر گذار است. شدت درد،، علائم دندان عقل، بررسی عفونت های دندان عقل، کنترل یا عدم کنترل آن  زمان کشیدن دندان عقل را مشخص می کند.

دندانپزشکان بر این باورند که حتما باید دندان های عقلی که به صورت نیمه نهفته و نهفته رشد می کنند کشیده شوند. اگر دندان عقل شما  فضای کافی برای رشد را ندارد بهتر است بعد از سن 18 سالگی سریعا کشیده شود. بهترین زمان برای کشیدن دندان عقل زمانی است که دو سوم  ریشه دندان تشکیل شده است.

بعضی از افراد  زودتر اقدام به کشیدن دندان عقل می کنند و زمانی اقدام به کشیدن این دندان می کنند که ریشه آن به طور کامل تشکیل نشده است. با بالا رفتن سن ریشه دندان عقل ممکن است دندانتان تغییر موقعیت مکانی داده و عفونت و خطر های احتمالی داشته باشد. دندان پزشکان با استفاده از تصاویر رادیو گرافی، زمان مناسب کشیدن این دندان را تشخیص می دهند روتور دندانپزشکی.