دندان عقل چندتاست

شاید برای خیلی از افراد این سوال پیش بیاید که دندان عقل چندتاست؟ دندان عقل به آخرین دندان انسان در هر قوس فکی گفته می شود. رشد دندان ها در طول مراحل زندگی همه ما ادامه دارد که دندان های عقل به عنوان آخرین دندان ها رشد می کنند. برخلاف اسمی که دندان عقل دارد، هیچ ربطی به عقل و تکامل آن ندارد دندان عقل نشانه چیست.

دندان عقل به تعداد 4 دندان در پشت دندان های آسیاب، در فک بالا و فک پایین قرار دارد که معمولا در سنین 17 تا 25 سالگی رشد می کنند. دندان عقل انواع متفاوتی دارد. در برخی از افراد دندان عقل به طور کامل رشد کرده و الزامی به کشیدن آن نیست. در برخی از افراد دندان عقل نهفته و به صورت کج رشد می کند که حتما باید کشیده شود.

دندان های عقل همزمان با بلوغ عقلی و سنی فرد رشد می کند. اکثر بزرگسالان دارای 4 دندان عقل هستند که هرکدام در یک طرف فک های بالا و پایین واقع شده است. اما گاهی ممکن است فرد به کل دندان عقل نداشته باشد. کشیدن دندان عقل بهتر است در سنین جوانی صورت بگیرد، زیرا در این سنین هنوز ریشه دندان در فک و لثه محکم نشده است و جراحی یا کشیدن آن راحت تر است.

جراحی و کشیدن دندان عقل

دندان عقل چندتاست؟ تا ایجا به این پی بردیم که دندان عقل 4 تا است. بعد از مراجعه افراد به دندانپزشک، ابتدا  تصاویر رادیوگرافی از دندان های شما گرفته می شود تا دنداپزشک  تشخیص دهد که لازم است دندان کشیده شود. کشیدن و جراحی دندان عقل در همه افراد یکسان نیست.

عوامل زیادی روی زمان کشیدن دندان عقل تاثیر گذار است که می توان به شدت درد، اندازه رشد این دندان ها، عفونت و االتهاب و… اشاره کرد. دندانپزشکان متقعدند دندان های عقل نهفته و نیمه نهفته باید از سن 18 سالگی به بعد کشیده و جراحی شود. بعد از اینکه پزشک تشخیص داد که باید دندان شما جراحی شود، در درجه اول باید بدانید  جراحی دندان عقل به صورت سرپایی انجام می شود و شما می توانید در همان روز به خانه بروید عوارض نکشیدن دندان عقل.

در مرحله اول دندانپزشک دندان شما را به صورت موضعی بیهوش می کند. جراحی دندان عقل کاملا به مهارت دکتر متخصص وابسته است. درد، تورم و ناراحتی بعد از کشیدن دندان عقل طبیعی است. در بیهوشی آرام بخش دندانپزشک از طریق یک خط داخل وریدی در بازوی شما بیحسی  آرام بخش می کند. بیهوشی آرام بخش باعث آگاهی شما در طی عمل می شود.

بیهوشی عمومی نیز یک روش دیگر برای بیهوشی است. در این نوع بیهوشی شمااز طریق بینی خود یا دارد استنشاق می کنید و آگاهی خود را از دست می دهد.

توصیه و مراقبت های  پس از کشیدن دندان عقل

توصیه و مراقبت های پس از کشیدن دندان عقل

دندان عقل چندتاست؟ 4 تا دندان عقل در صورت نیمه نهفته بودن و نفته بودن باید کشیده شود. تورم یکی از  عوارض شایع پس از جراحی است. برای بهبود تورم باید در 42 ساعت اول بعد از جراحی از کمپرس سرد استفاده کنید. این کمپرس باید در 2 دقیقه بر روی موضع قرار داده شود. پس از 42 ساعت از دهانشویه آب نمک گرم استفاده کنید.

• از مسکن های آسپرین، ایبوبروفن یا استامینوفن استفاده کنید.
  • شب بعد از جراحی از یک بالش اضفی جهت بالا نگهداشتن سر و کاهش خونریزی استفاده کنید.
  • از تف کردن اب دهانتان جلوگیری کنید تا لخته تشکیل شده کنده نشود علائم دندان عقل.
  • رژیم غذایی پس از جراحی باید شامل غذاهای نرم، سرد و پر انرژی باشد.
  • مسواک زدم را به4 ساعت بعد از جراحی موکول کنید.
  • اگر برای شما آنتی بیوتیک تجویز شده، آن را به طور کامل مصرف کنید.
  • به اندازه کافی استراحت کنید.