خطرات جراحی دندان عقل

هنگام کشیدن دندان عقل ممکن است خطرات جراحی دندان عقل برای شما پیش بیاید. دندان عقل آخرین دندان هر قوس فکی است که دندانپزشان به آن آسیای سوم می گویند. هر فردی  دو دندان در فک بالا و دو دندان در فک پایین دارد. رشد این دندان ها معمولا در سنین 17 تا 25 سالگی یا بیشتر اتفاق می افتد مراقبت های بعد از جراحی دندان عقل.

دندان عقل برای جویدن نیست و آن را یک دندان زائد می نامند. اگر دندان عقل شما به طور سالم و کامل رشد کرده است، نیازی به کشیدن آن نیست. اگر رویش دندان عقل شما با مشکلاتی روبه رو شود باید توسط دندانپزشک کشیده شود تا مشکلاتی مانند عفونت و التهاب برای دندان های شما پیش نیاید. بعد از کشیدن دندان های عقل نیمه نهفته و نهفته شما باید آمادگی برای جراحی و مراقبت های خاص بعد آن را داشته باشید.

ممکن است یک یا چند دندان عقل شما نیاز به کشیدن داشته باشد. اگر دندان عقل فضایی برای رشد کردن نداشته باشد منجر به درد، عفونت و پوسیدگی سایر دندان های شما می شود. برای اینکه مشکلات احتمالی در آینده برای شما پیش نیاید، بهتر است، جراحی دندان های عقل خود را انجام دهید.

انواع دندان عقل

دو نوع از دندان عقل ( دندان عقل نهفته، دندان عقل نیمه نهفته) نیاز به جراحی دارد و شما باید خطرات جراحی دندان عقل را در نظر بگیرید.

• دندان عقل روییده

این نوع از دندان عقل به طور کامل و سالم رشد می کند زیرا فضایی برای رشد در دهان را دارد. دندان عقل روییده مشکلی را برای افراد  ایجاد نمی کند و به توصیه دندان پزشکان، الزامی به کشیدن این دندان نیست. بعضی از دندان پزشکان بر این باورند که دندان عقل باید کشیده شود زیرا یک دندان زائد است و وجود آن در جویدن غذا تاثیری ندارد. سلامت و بهداشت دندان عقل بسیار مهم است، زیرا این دندان در انتهای فک قرار دارد و مسواک زدن در این ناحیه کمی دشوار است علائم دندان عقل.

• دندان عقل نهفته

وقتی دندان در فک باقی می ماند و  فضایی را برای رشد کردن و خارج شدن ندارد، دندان عقل نهفته می گویند. گای اوقات فرد به هیچ عنوان متوجه داشتن همچین دندانی نمی شود و وقتی دندان پزشک عکس رادیوگرافی از دندان های بیمار می گیرد، این دندان را در لثه خود مشاهده می کند. دندان های عقل نهفته حتما باید جراحی شوند زیرا در گذر زمان این فولیکول کیست ایجاد می کند و کیست بزرگ می شود و قسمتی از فک را از بین می برد. هر چه این دندان زودتر کشیده شود، خطرات احتمالی عفونت و التهاب و… کمتر است.

•  دندان عقل نیمه نهفته

وقتی دندان عقل در حال رشد کردن است و هنوز رشد آن کامل نشده است، فقط قسمتی از تاج دندان به بیرون زده و ممکن است مشکلات فراوانی را ایجاد کند. در بعضی از کودکانی که  بیماری هایی مثل کم خونی و راشیتیسم دارند، به دلیل فضای کوچک فک  دندان عقل نیمه نهفته رایج است. این دندان ها هنگام رشد، مشکلاتی را مانند درد و سردرد برای افراد ایجاد می کند.

آماده شدن برای جراحی دندان عقل

خطرات جراحی دندان عقل کمی برای افراد نگران کننده و استرس زا است. باید بگوییم که نگران نباشید، کشیدن دندان عقل به شکل یک روش سرپایی انجام می شود و شما در همان روز به خانه می روید. دندان پزشک می تواند از سه نوع روش بیهوشی، بی حسی موضوعی، آرام بخش و  بیهوشی عمومی استفاده کند تا شما هیچگونه دردی را احساس نکنید.

شما ممکن است بعد از جراحی با خونرز، درد، تورم و کبودی و… دچار شوید. اگر شما خونریزی بیش از حد، مشکل در بلع و تنفس، تب و مشکلات جدی دیگر را داشتید، حتما باید با دندانپزشک خود تماس بگیرید دندان عقل چیست.